Mindfulness

Mindfulness

Livet kan være smukt og livet kan være forfærdeligt. Både glæden og lidelsen er en uundgåelig del af menneskelivet. Det er helt naturligt.

Måden vi møder livet på er altafgørende for hvordan vi har det.

Ofte reagerer vi automatisk ud fra de mønstre, som vi gennem tiden har tillært os uanset, om disse er gode for os eller ej.

Det kan godt betale sig, at være bevidst om dette. Træde ud af automatikken, og SE, hvad det er, vi gør.

Mindfulness betyder bevidst nærvær.

Det er en træning i at træde ud af automatikken, lægge mærke til, hvad der sker i os, og bevidst tage en beslutning om, hvordan vi vil reagere.

Det er at øve sig i, ikke at lade sig rive rundt i manegen af spontant opståede tanker eller følelser, men bevidst tage styrpinden i egen hånd, og tage ansvar for sine tanker og handlinger og i sidste ende sit eget liv.

Forskningen indenfor Mindfulness viser dokumenteret effekt ved:

  • Stress og udbrændthed
  • Angst og uro
  • Stressrelaterede lidelser (fx hjerte/kar, forhøjet blodtryk)
  • Nedtrykthed og depression
  • Kroniske smerter
  • Øget medfølelse
  • Øget opmærksomhed
  • Mindre tankemylder
  • Bedre helbred både fysisk og psykisk

(Kilde: Altered Traits, Daniel Goleman & Richard J. Davidson)

Typiske temaer mine kursister ønsker at arbejde med:

  • forebyggelse og håndtering af stress i hverdagen
  • angst og uro
  • mere nærvær og større sanselighed
  • tankemylder, svære tanker og følelser
  • kærlighed, parforhold og relationer
  • sårbarhed
  • at sige til og fra
  • skyld og skam
  • traumer og sorg
  • konflikter hjemme eller på arbejdspladsen
  • at arbejde med accept
  • søvnkvaliteten
  • nedtrykthed
  • forandringer i privat- eller arbejdslivet
  • selvværd og selvudvikling

Du får helt konkrete teknikker til:

  • at berolige dig selv
  • at håndtere tankemylder og svære følelser
  • at øge bevidstheden om tanke- og adfærdsmønstre, vaner og reaktioner
  • at forbedre koncentration og hukommelse, samarbejdsevner og empati
  • at forebygge stress og symptomer som fx søvnforstyrrelser, tankespin, uro, rastløshed, irritation og spændinger
  • at blive mere nærværende uden at lade dig forstyrre af spontane tanker og afbrydelser
  • at øge dit selvværd og din trivsel
  • at lytte til dig selv og forbedre evnen til at træffe de valg, der føles rigtige for dig

Det er sindets natur at flyve i alle retninger.

Forskningen viser, at vi en stor del af vores vågne tid enten er i fortiden eller i fremtiden og dermed går glib af det øjeblik, som kun eksisterer lige nu.

Undervisningen bygger på de evidensbaserede programmer fra USA Mindfulness baseret stress reduktion (MBSR) og Mindfulness baseret kognitiv terapi (MBCT).

Der krydres med de bedste øvelser indenfor

psykologiske retninger som ACT og Compassion.

Individuelle forløb

Workshops

Kontakt Mette her for mere info på 2023 1932 eller mail.

Læs mere om Mette her