Mindfulness

Mindfulness

Livet kan være smukt og livet kan være forfærdeligt. Både glæden og lidelsen er en uundgåelig del af menneskelivet. Det er helt naturligt.

Måden vi møder livet på er altafgørende for hvordan vi har det.

Ofte reagerer vi automatisk ud fra de mønstre, som vi gennem tiden har tillært os uanset, om disse er gode for os eller ej.

Det kan godt betale sig, at være bevidst om dette. Træde ud af automatikken, og SE, hvad det er, vi gør.

Bevidst nærvær

Mindfulness betyder bevidst nærvær:

Det er en træning i at træde ud af automatikken, lægge mærke til, hvad der sker i os, og bevidst tage en beslutning om, hvordan vi vil reagere.

Det er at øve sig i, ikke at lade sig rive rundt i manegen af spontant opståede tanker eller følelser, men bevidst tage styrpinden i egen hånd, og tage ansvar for sine tanker og handlinger og i sidste ende sit eget liv.

Dokumenteret effekt ved:

Stress og udbrændthed

Angst og uro

Stressrelaterede lidelser (fx hjerte/kar, forhøjet blodtryk)

Nedtrykthed og depression

Kroniske smerter

Øget medfølelse

Øget opmærksomhed

Mindre tankemylder

Bedre helbred både fysisk og psykisk

(Kilde: Altered Traits, Daniel Goleman & Richard J. Davidson)

Typiske temaer mine kursister ønsker at arbejde med:

Forebyggelse og håndtering af stress

Angst og uro

Mere nærvær og større sanselighed

Tankemylder, svære tanker og følelser

Kærlighed, parforhold og relationer

Sårbarhed

At sige til og fra

Skyld og skam

Traumer og sorg

Konflikter hjemme eller på arbejdspladsen

At arbejde med accept og anerkendelse

Søvnkvaliteten

Nedtrykthed

Forandringer i privat- eller arbejdslivet

Selvværd og selvudvikling

Du får konkrete teknikker til:

at berolige dig selv

at håndtere tankemylder og svære følelser

at øge bevidstheden om tanke- og adfærdsmønstre, vaner og reaktioner

at forbedre koncentration og hukommelse, samarbejdsevner og empati

at forebygge stress og symptomer som fx søvnforstyrrelser, tankespin, uro, rastløshed, irritation og spændinger

at blive mere nærværende uden at lade dig forstyrre af spontane tanker og afbrydelser

at øge dit selvværd og din trivsel

at lytte til dig selv og forbedre evnen til at træffe de valg, der føles rigtige for dig

Det er sindets natur at flyve i alle retninger.

Forskningen viser, at vi en stor del af vores vågne tid enten er i fortiden eller i fremtiden og dermed går glib af det øjeblik, som kun eksisterer lige nu.

Undervisningen bygger på de evidensbaserede programmer fra USA Mindfulness baseret stress reduktion (MBSR) og Mindfulness baseret kognitiv terapi (MBCT).

Der krydres med de bedste øvelser indenfor psykologiske retninger som ACT og Compassion.

Samtaler

Workshops

Kontakt Mette her for mere info eller ring på 2023 1932.

Læs mere om Mette her