Mestr kunsten at slappe af – det øger kreativiteten og arbejdsglæden

Når vi har travlt gennem længere tid øges produktionen af hormonet kortisol i vores system, også kaldt stress hormonet.

Kortisol kan både være vores ven og fjende, det kan hjælpe os med at præstere på kort sigt, men på langt sigt kan det gøre os syge.

Kortisol hormonet bærer en stor del af ansvaret for de ubehagelige symptomer vi kan opleve. Et højt niveau af kortisol kan være direkte skadeligt både for vores psyke og vores krop, fordi vi ikke er skabt til konstant at have travlt.

Et højt niveau af kortisol skader på sigt vores hjerne, og nedsætter vores evne til at koncentrere os, være kreative og interagere socialt. Vores hukommelse begynder at svigte, og det bliver sværere at træffe de rigtige beslutninger. Vi mærker uro, søvnen påvirkes, vores lunte bliver kortere, og vores humør kan svinge.  I det hele taget påvirker det vores trivsel og vores evne til at fungere i hverdagen.

De fleste af os er hele tiden i gang. Det er der for så vidt ikke noget galt med.

Men når vi, i de fleste af vores vågne timer:

Ville ønske vi havde mere tid

Mærker en uro, spændinger eller tankemylder

Prøver at tænke os til en løsning og finde svar på alt

Lige skal have styr på…

Forsøger ikke at ”misse” noget

Gerne vil have ”det” overstået, så vi kan komme videre

Er opslugte af at nå et eller flere mål

Ja så skabes der grobund for stress, tab af koncentration og overblik, og alle de stressrelaterede symptomer kommer tættere på.

Vi har brug for at stemple ud indimellem. Det behøver ikke at tage “mere” tid. Faktisk opleves det som, at du FÅR mere tid – eller at din udnyttelse af tiden bliver væsentlig bedre.

På dette kursus lærer du kunsten, at slappe af – vel at mærke på en måde, som der er forskningsmæssig bevis for:

Gavner dit mentale helbred

Øger dit overskud og din evne til at prioritere og “holde øjet på bolden”

Nedsætter kortisolniveauet i din krop

Øger din evne til at berolige dig selv i en hverdag præget af forandringer og deadlines

Du vil mærke, hvordan øvelserne allerede fra starten påvirker dig.

Alle de øvelser vi gennemgår får du med dig på en lydfil. Du vil blive guidet i at bruge dem. Det er korte “hands on” øvelser, som er lette at implementere i hverdagen, men som har en stor virkning, både fysisk og mentalt.

Kurset tager udgangspunkt i de amerikanske evidensbaserede programmer:

MBSR (Mindfulness based stress reduction) og

MBCT (Mindfulness based cognitive therapy).

De er kendt i hele vesten og er anerkendt som behandling og forebyggelse af stress og stress relaterede sygdomme i flere lande.

Udtalelse fra tidligere kursister:

LinkedIn